Фолат, фолиева киселина, Витамин В9 – каква е разликата и кое да изберем?

Folat, folic acid, vitamin B9, 5-MTHF

Знаем ли какво е фолат, фолиева киселина, витамин В9, 5-MTHF, каква е разликата между всички използвани термини за витамини и други хранителни добавки, има ли рискове и коя форма да предпочетем?

Фолат и фолиева киселина са термини, които идентифицират витамин В9. Фолатът всъщност е съединението тетрахидрофолат (THF), което се открива естествено в пресни плодове, зеленолистни зеленчуци и зелен фасул. Фолатът е натурален продукт. Фолиевата киселина обикновено е оксидиралата синтетична форма на витамин В9, която е по-стабилна и бионалична от естествения фолат.

Въпреки това обаче производителите на натурални витамини често изписват на опаковките си „Фолиева киселина“, просто защото това е най-познатото и разпространено наименование сред потребителите. Ако напишат THF едва ли някой ще знае това какво е? Не рядко и самите медицински специалисти и експерти по хранене смесват двата термина: фолат и фолиева киселина, просто защото термините често се използват взаимозаменяемо. Затова, когато избирате витамини и добавки, най-добре четете какво е активното вещество и от какво е произведен продуктът, за да направите качествен избор.

Нека разгледаме отблизо процеса на метаболизиране на витамин В9 в тялото, за да разберем каква е същинската разлика между различните термини и как да ги различаваме.

Folat, folic acid, vitamin B9 razlikaВече споменахме, че фолиевата киселина не е естествен растителен фолат. За да бъде усвоена, тя претърпява първоначална редукция и метилиране в черния дроб наречена дихидрофолат редуктаза. Целта е да бъде превърната в тетрахидрофолат (THF), за да отговори на хранителните нужди на организма. Основният риск при прием на фолиева киселина е, че при ниска активност на чернодробния ензим, комбинирана с висок прием на фолиева киселина, немодифицираната фолиева киселина може да се натрупа до ненужно високи нива в организма. Има изследвания, че по-високите нива на циркулираща (неметаболизирана) фолиева киселина могат да намалят защитните функции на определени имунни клетки. Високата консумация на фолиева киселина може също да маскира симптомите на дефицит на витамин В12 и така да го обостри.

За разлика от фолиевата киселина, фолатът се метаболизира до THF в лигавицата на тънките черва . Т.е. формата на фолата, която може да влезе в основния метаболитен цикъл е тетрахидрофолат (THF). Тази форма на витамин В9 се набавя основно от натурални храни, при които предозиране и натрупване на неметаболизирана фолиева киселина е почти невъзможно.

Важно е да отбележим, че и фолиевата киселина и натуралният фолат не са биологично активни и трябва да преминат през многоетапен процес в тялото, за да бъдат превърнати в усвоим краен продукт. Този продукт е метаболитно активен 5-метилтетрахидрофолат (5-MTHF), където ензимът метилентетрахидрофолат редуктаза (MTHFR) има ключова роля. Някои индивиди, поради техните уникални генетични модели и експресия, имат полиморфни форми на този ензим и не произвеждат адекватно или ефективно MTHFR.

На пазара се предлага и такава форма на витамин В9 като 5-MTHF. Съществува теория, че този готов метилиран фолат е най-добрият вариант като добавка, защото постъпва най-бързо в кръвта. Това не е съвсем точно. По-бързото не винаги е по-добро. Можем да направим аналогия с простите въглехидрати, които преминават много по-бързо в кръвта от сложните въглехидрати, в следствие на което изискват по-голямо количество инсулин от тялото, за да не се повиши значително нивото на кръвната захар. По същия начин бързото навлизане на 5-MTHF може да предизвика допълнителни усилия и реакции на тялото, тъй като се прескачат няколко етапа на естествено метилиране на фолата. Тук от съществено значение е индивидуалният статус на метилиране и друг евентуален биохимичен дисбаланс на индивида. Така например ако този метил се приема от човек, който е преметилиран, то е като да се добави керосин, за да се изгаси огън. Дисбалансът на метилиране ще стане още по-тежък*. Ако 5-MTHF е по-бързо абсорбиращ се от естествения фолат, ние рискуваме да натрупаме прекомерно количество в тялото си. Такова прекомерно натрупване  не би било възможно да се получи от фолат от естествени храни.

*По тази причина в някои държави се прави тест за индивидуалния статус на метилиране на пациента. В България обаче такива тестове не са разпространени.

Съществува и друга теория относно готвия метилиран фолат. Естественият фолат не трябва да се деметилира, а готово предлаганият метилиран фолат 5-MTHF да. Въпреки че метилфолатът постъпва по-бързо в системата, той всъщност не започва да работи по-бързо от фолата, защото има допълнителен етап на деметилиране преди да бъде използван. Той само се абсорбира по-бързо, но все още се нуждае от обработка. По-бързото усвояване трябва да премине през по-дълга обработка и в крайна сметка може да отнеме повече време за завършване на процеса на използване.

Коя теория относно предлагания готов метилиран фолат е вярна, предстои да бъде доказано. Едно нещо е неоспоримо, а именно преимуществата на естествената форма на фолат от натурални храни, която е биохимично разпознаваема от организма и риск от предозиране почти не съществува.

Защо ни е необходим витамин В9?

Бременността не е единственият момент в живота, когато ни трябва фолат. Въпреки че този витамин е добил най-голяма популярност поради необходимостта му за развитието на ембриона , фолатът всъщност играе съществена роля през целия ни живот. Така например, той е ключов нутриент за синтезиране на ДНК и следователно за клетъчно делене. Необходим е и за всеки биологичен процес, който включва бърз растеж: развитие на плода, растеж на децата, имунна функция, растеж на коса, кожа и нокти и много други. Приема се, че фолатът може да предотврати анемия, сърдечни заболявания и дефекти на невралната тръба (ДНТ) при новородени. Повечето индивиди, които консумират храни богати на фолат, не се нуждаят от допълнителен прием, за да посрещнат нуждите на организма.

Дефицит на фолат се среща при хора на рестриктивна хранителна диета. Това може да се влоши при състояние на малабсорбция, включително целиакия и ентерит. Бременните жени са изложени на риск от дефицит на фолат, тъй като бременността изисква значително повишава на нивото на този нутриент, особено по време на бърз фетален растеж, т.е. през втория и третия триместър. Периодът на кърмене също изисква достатъчен прием на фолиева киселина.

Колко фолат ни трябва?

Необходимото количество се увеличава с възрастта, като жените в детеродна възраст имат най-голяма необходимост. Приетите норми в Европейския съюз са:

  • Бебета от 0 до 12 месеца трябва да получат до 80 µg на ден основно от кърмата.
  • Деца на възраст между 1 и 3 години трябва да получат около 150 µg на ден.
  • Деца на възраст между 4 и 8 до 200 µg.
  • Деца на възраст между 9-13 до 300 µg.
  • Възраст 14 и нагоре до 400 µg.
  • Бременните и кърмещите жени трябва да приемат до 500-600 µg/ден.

Фолатът е водоразтворим и трябва да се приема ежедневно чрез храната ни, за да попълва депата в тялото.

Източници на фолат

Отлични естествени източници на фолат включват зеленчуци като зелена салата, спанак, магданоз, аспержи, ряпа, броколи, карфиол, цвекло, както и зелен фасул и леща. Точните стойности на фолат (витамин В9) в отделните храни ще намерите в таблиците тук Плодове и зеленчуци – хранителни стойности. Технологично преработените храни съдържат много ниски нива (ако изобщо) на фолат. Повечето мултивитамини съдържат синтетична фолиева киселина. Фолат от естествени източници е винаги най-добрият избор.

В случай, че имате доказан дефицит на фолат или повишени нужди следствие на по-голямо натоварване на организма или бременност е препоръчително да взимате допълнително добавка от натурален фолат. Такъв натурален фолат от лимон е VEGETAMIN™ – вижте ТУК.

Финален извод

Kоя форма на фолат да изберем, решаваме ние според състоянието на тялото ни, моментните нужди (бременност, натоварване и тн.), придружаващи заболявания и други. И все пак най-добрата форма на фолат е естествената, приета чрез храната. Когато приемаме фолат благодарение на здравословния ни начин на хранене, той е естествено комбиниран със стотици други микроелементи, които помагат на тялото за качествено усвояване.

Детайлна информация за натурален фолат от био лимон ще намерите тук Натурален фолат от лимон VEGETAMIN™.

 

Източници:

http://www.fptl.ru/biblioteka/farmacop/EP-7.0-2.pdf

http://www.fao.org/docrep/004/Y2809E/y2809e0a.htm#bm10.5

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/24494987/

Leave a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

error: Content is protected !!

Статията на БИОНИА Ви харесва?

Абонирайте се за нас сега и ще получaвате всички актуални и полезни материали директно на мейла си. Без спам!!!АБОНИРАЙ СЕ ТУК